ATOMIC BLONDE, LA LA LAND och WONDER WOMAN bland årets bästa filmer

Så var det dags igen. Att summera ett nytt filmår alltså. Här neden följer tio favoriter i bokstavsordning utan någon som helst gradering. Notera även att enbart filmer som haft svensk biopremiär är medtagna. Detta kan vara viktigt att påpeka eftersom det som bekant finns multum med bra film som enbart släpps på dvd, blu-ray och VOD.

Så nu vet ni det. Nu när detta är sagt kan alla som vill dyka ner i min lista och hålla med. Eller låta bli. Eller förhoppningsvis i alla fall hålla med om att i alla fall vissa titlar hör hemma på en topp-tio lista samt en tillhörande bubblardito.

American Made
Skröna med verklighetsbakgrund om fifflande trafikflygare, som blir både CIA-medarbetare och knarksmugglare åt Pablo Escobar. Härlig berättarglädje och skön sjuttiotalsstämning samt en inspirerad Tom Cruise

Atomic Blonde
En Charlize Theron i bokstavligt talat grym högform utgör huvudingrediensen i denna vuxet actionladdade, högst visuella och utsökt koreograferade thriller med en handling förlagd till åttiotalets kommunistiska förfall.

Baby Driver
Biljaktsfilmer tillhör inte direkt stapelvarorna numera, men Edgar (Shaun of the Dead) Wright har med denna coolt slickade rulle om inte återuppväckt denna minigenre, så i alla fall skapat något som kandiderar till titeln årets bästa actionrulle

Den osynlige gästen (Contratiempo)
Spansk film övertygar förvånandsvärt ofta, och i detta lysande spelade, totalt fängslande och intrikata mordmysterium där oförutsägbarheten faktiskt excellerar får man ännu en bekräftelse på varför så är fallet.

Dödens apostel (Que Dios nos perdone)
Udda snutpar i spansk tappning på jakt efter en eventuell seriemördare. Välspelat, komplext och oförutsägbart med en högst oväntad twist är adjektiv lämpliga att använda om denna nyansrikt täta thriller.

John Wick: Chapter 2
Keanu Reeves kom tillbaka som tröttkörd hämnare i märklig värld full av diverse mordiska proffs, och den här gången tvingades han tillbaka från sin självvalda pensionering. Stilistiskt genomtänkt och tjusigt iscensatt våldsbalett utan kompromisser i mixen.

La La Land
Överskattad, tycker en del, men för mig är det här en helgjuten Oscarsfilm av det gladlynta slaget. För att inte tala om en lika läcker som en livsbejakande smakfull hyllning till gamla tiders Hollywood, klassisk jazz och amerikansk showbiz av en svunnen tid rent allmänt. Och då ska ni ändå veta att jag inte är överdrivet förtjust i musicaler.

Logan: The Wolverine (Logan)
The Wolverine som åldrad och utstött utan spandex i ett mörkt drama, en modern western, en stenhård actionrökare eller alltihop på en och samma gång som en udda svärtad hybrid

T2 Trainspotting
Årets kanske mest oväntade uppföljare, men också en riktigt bra och vital sådan. Det mesta sitter, inklusive det fräcka kameraarbetet, de genomtänkta musikvalen, det stökiga våldet, den tragikomiska melankolin och några få närmast rörande ögonblick

Wonder Woman
Det var på tiden, men äntligen blev Wonder Woman film, och hon gjorde välförtjänt succé på alla fronter. Inte så konstigt. För det här var verkligen en skapelse som inte bara var visuellt läcker, och actionladdad, här fanns också ett feministiskt perspektiv och en karismatisk Gal Gadot i titelrollen. Också gav regissören Patty Jenkins DC-universumet sin första kritikerhit av bara farten.

Bubblare: Elle, A Cure for Wellness, Det, Dunkirk, The Founder, Get Out,, The Nile Hilton Incident, Their Finest Hour, Suburbicon, Vad döljer du för mig?

Skriven 2017-12-18

Skriv ut sidan