SUMMERBURST 2017: Hisingsskylten blir Summerburstskylten!

Live Nation Sweden och festivalen Summerburst hinner före Göteborgarna med att göra verklighet av en Hollywoodskylt på Ramberget. Skylten kommer att placeras i nära höjd med bilvägen på berget, snett bakom och ovanför Keillers park. Projektet har bygglov med start i maj 2017. Den 8,7 meter höga skylten planeras att stå färdig innan den 2 juni 2017, i samband med att festivalen äger rum på Ullevi i Göteborg.

Bygglovsbeslutet godkändes den 27:e mars efter flera avslag från Stadsbyggnadskontoret i Göteborg. Live Nation och Summerburst har bland annat fått kompromissa med storleken på skylten i sin bygglovsansökan. Skylten var betydligt högre (14,1 m) i den första ansökan som lämnades in i samarbete med DPLA Creative Hybrid Agency.

– Hollywoodskylten i Los Angeles mäter 13,6 m på höjden och målet var så klart att knäppa amerikanerna på näsan. Det har blivit många vändor och kompromisser i både storlek och material, men nu är vi väldigt glada för möjligheten att göra verklighet av skylten, säger Anna-Clara Olofsson, marknadschef för Summerburst.

– Det stämmer att vi minskat höjden på skylten från våra första ritningar. Detta för att inte stjäla för mycket utsikt från vägen och andra utsiktsplatser som är belägna nära skyltens placering. Om man jämför med Hollywoodskylten i Los Angeles så har vi även gjort en del modernare och mer praktiska materialval. Bokstäverna ska t.ex. tillverkas i återvunnet trä istället för plåt som använts i Los Angeles. Detta innebär mindre miljöpåverkan samt att montering och underhåll blir betydligt smidigare, utan att kompromissa på hållbarhet, säger Kristoffer Sundlin, Creative Director på DPLA.

Det finns sedan tidigare ett stort engagemang bakom idén att bygga en Hollywoodskylt på Ramberget. Facebooksidan ”Hisingsskylten” har t.ex. över 10.000 likes, där göteborgare diskuterar ett förverkligande av drömmen om en Hisingsskylt.

– Vi har hört talas om Hisingsskyltens sida på facebook och vet att de bland annat letat aktivt efter finansiärer och samarbeten för att bygga en skylt lik den vi nu ska bygga.

Vi är öppna för en dialog med både Göteborgarna och Göteborgs stadsbyggnadskontor om skyltens framtid. Materialvalen och skyltens konstruktion erbjuder goda möjligheter till effektiva modifieringar, säger Anna-Clara Olofsson, marknadschef för Summerburst.

Datum
2-3 juni – Ullevi, Göteborg
9-10 juni – Gärdet, Stockholm

© Live Nation

Skriv ut sidan

Våra partners